Mutiara Kata

Saturday, May 13, 2017

JANGAN CONTOHI ISLAM MELALUI MELAYU, SEBALIKNYA FAHAMI ISLAM MELALUI AL-QURAN & HADITH

SEBULAN PELUK ISLAM, APA YANG AMOI NI CAKAP BUAT RAMAI MELAYU ISLAM SENTAP!

Ok, first, saya sorang yang tionghua, and saya seorang muslim. Cerita bermula dari bulan lepas, dan saya diberi hidayah yang tak dijangka. Tak pernah saya terfikir akan minat islam, and tak pernah saya rancang nak masuk islam. Sebab, saya takut dengan islam.

Dari sekolah menengah lagi, saya kawan baik dengan melayu, dekat uni, roomate dengan kawan baik melayu. Tapi, minat sy terhadap islam langsung tak ada. Sebab biaselah, mentaliti chinese tengok islam memang takut, lepas msuk tak boleh keluar, banyak larangan dan peraturan, nama perlu ditukar, asal usul cina akan dilupa, budaya cina tak boleh di ikut, tak boleh makan makanan haram..and yang paling rigid tu, ada je yang kata makanan yg chinese msak tu pun tak boleh dimakan.haa..sebab dulu saya tengok islam dari melayu. Then, lepas setahun roomate dengan kawan baik saya tu, dia pindah keluar, sebab dia tak tahan dengan mulut-mulut senior, yg kata malay tak boleh roomate dengan chinese sebab chinese tu bukan mahram, kalau tertnjuk aurat dekat chinese means awak tunjuk aurat pada lelaki.

Okay, saya frust. Lepas kes ni hati sy lagi tak suka dengan islam. Sy frust sebab ‘islam’ nak rosakkan hubungan antara kawan baik, nak bezakan bangsa..lepas tu, saya diletakkan sebilik dengan seorang chinese. Masa tu lah saya start baca tentang islam, sy nk debat balik..adakah islam ajar macam ni.. I want to prove them wrong..Then makin baca, makin suka. Islam xsuruh pun, malah islam ajar kena berbuat baik dan layan baik setiap insan tak kira bngsa atau agama. Kalau roomate dgn yg berlainan agama, bagitahu awl2, bab2 aurat n makanan yg halal dan haram dll. Asalkan mereka boleh jaga, boleh bertoleransi, inshaAllah boleh je roomate skali..makin bljr, makin sy tgk islam yg sebnar lain dengan melayu.

Saya org kl, so culture dekat kl sememangnya western sikit. Short skirts legging, berpegang tgn berpeluk brduaan tu memang biasa jer dekat kl. And for me yg mmg chinese, biasa je benda macam ni. Tapi lepas belajar tentang islam, baru saya tahu, rupanya couple tak baik, tak boleh bersentuh tangan antara lelaki and perempuan, tak boleh keluar brduaan dll. Kenapa islam restrictkan semua ni? And rupanya, setiap peraturan yang diberi ada je sebab n penjelasan disebaliknya. Islam tidak haramkan atau tidak mengalakkan sesuatu tanpa sebab. Dan kadang kala, apa yang so called ‘diharamkan’ hanya melalui manusia dan tidak ditakluk dalam Quran.

Sebagai contoh, pokemon go, selena gomez, dan yang paling common, yang non-muslim xboleh makan didepan muslim semasa bulan puasa. Bayangkan, kalau saya tak ambil inisiatif untuk belajar islam tu sndri, nak tengok mlalui melayu yang xamalkan islam dengan baik, memang saya tak kan tahu semua ni. Nak tengok melalui orang islam yang amalkan islam yang melampau rigid, memang saya forever takut dengan islam. Tak mungkin saya akan masuk islam. Minta maaf kalau ada terkasar bahasa, yang buat terasa hati. Tiada niat untuk sentuh isu bangsa atau agama. Saya hanya tujukan kepada sesetengah golongan sahaja. Contohnya, kalau tengok dari melayu, atau cina, kebanyakkan suami mereka akan suruh isteri tak yah kerja, jadi je suri rumah, cari isteri pun minta macam2, yang pandai masak yang pandai jaga rumah dll.

Suami dirajakan dan lepas tangan tnggu isteri untuk dilayan. Tapi, itu semua hanya budaya. Dalam islam, tak ajar macam tu, isteri bukan maid, suami sendiri kena tolong isteri, basuh pinggan sekali, kemas rumah sekali. Islam memartabatkan wnita. Seriously, agama apa yg ada ajar laki kena buat kerja rumah? Agama mana yang ajar kena tolong jaga anak2..agama apa yg details sampai jika isteri pantang, suami yang kena uruskan hal ehwal rumah, basuh baju pinggan mop lantai sapu lantai? I can bet, sekian lama saya explore pelbagai agama, hanya dalam islam sahaja. Tapi selama ni tengok melayu, isteri suri rumah, isteri tu maid, suami tunggu serve. kalau isteri dah tak lawa lepas beranak, berpoligami madu sini sana cari anak dara. Kalau dulu saya yang tidak tahu semua ni, sememangnya, takut betul saya tengok Islam.

So cerita sampai sekarang, walaupun dah beberapa tahun saya berjinak-jinak dengan islam, tapi saya tak terfikir lagi nak ucap shahadah, sebab dengan final year saya ni yang busy dengan research, internship, assignment, and yang paling penting, family saya yang tak boleh terima islam. Sebab, family saya ni, ada jer mindset and mentality yang macam saya dulu2. Lagi-lagi, mak saya yang pernah belajar pengajian islam, yang pernah belajar tulisan jawi. Kawan dia kebanyakannya melayu, and dia ada jer beberapa kawan yang cina muslim. Tapi, dia tak suka islam. whyy??? Sebab, dia tengok islam melalui melayu, and dia tengok islam melalui chinese yang kahwin dengan melayu. Dengan situasi2 yang berlaku di sekeliling dia, dia hanya nampak benda yang negatif tentang islam.

Contohnya, kawan cina dia yang sebelum ni kahwin dengan melayu, skrg dah cerai and dia nak keluar dari islam, tak dapat. Mak xnak saya menyesal seumur hidup lepas masuk islam then xboleh keluar. Mak risau kalau saya dah mati, saya dikuburkan di kubur islam, dan mereka xdapat nak jenguk saya. Mak kata islam boleh kahwin empat, dah masuk islam xboleh makan besar dengan keluarga, and bila dah mati, mak sbg non muslim xkan dapat waris sesen pun. Semua ni, dia tahu melalui orang melayu, tapi, adakah islam halangkan semua ni? Tak. Semua ni boleh dijelaskan dan ada yang langsung tidak benar. Nak tahu kenapa tidak benar? Sila cari sendri dalam islam. Kalau nak taip sini takut terlalu panjang pula.

Dalam quran, sememangnya tiada paksaan agama. Islam tidak akan memaksa seseorang untuk mengikuti agamanya. Ramai chinese yang masuk islam sebab kahwin dengan melayu. Lepas masuk islam, tetap tak amalkan islam yg sebenar and pasangannya yang melayu, kebanyakkannya gagal untuk membimbingnya juga. Ni la yang dikatakan masuk melayu bukan masuk islam. So skrg, bila dah cerai, menyesal la pula. But, in the first place, kalau dah betul2 minat and masuk islam kerana agama dan bukan kerana manusia, kenapa nak keluar lagi? Jika cinta Allah dan bukan pada manusia, tak kan rasa nak keluar sebab islam terlalu indah. Allah jer yang selama-lamanya tak kan tinggalkan kita.

And sebab tu lah, dalam bulan ramadhan, dengan tidak dirancang, tidak dijangka, dengan pelbagai halangan, cabaran and rintangan yang bakal dihadapi, yang saya tidak mengetahui, saya tetap diberi hidayah oleh Allah. Allah mengingati saya melalui ajal kematian. Jika saya tak lafaz hari ni, dan saya ditakdirkan mati keesokan hari tanpa kesempatan untuk lafaz shahadah, saya akan mati tanpa agama. Saya dah tak percaya dengan agama lain.. Jadi kalau dah percaya, kenapa nak tangguh lagi? Kalau nak guna alasan belajar, seumur hidup orang islam tgh belajar, atau alasan keluarga, sampai bila-bila pun tak ada kesempatan untuk masuk islam.

So, alhamdullilah. Saya syukur. Walaupun dengan pelbagai halangan and cabaran yang tengah hadapi sekarang, saya tidak menyesal dengan pilihan saya sekarang. Sy sntiasa berdoa pada Allah taala, bergantung pada Allah taala, dan jadi seorang anak yang lagi baik kepada mak ayah mengikut ajaran islam. Nama saya, tetap kekal nama cina, sebab nama tu diberi oleh mak ayah. Saya akan hargai mereka tak kira camna mereka layan saya. Lepas masuk islam, makin sayang pula pada mereka. Saya pcaya, suatu hari nanti, Allah akan lembutkan hati mereka. Amin.

Kredit untuk "EXORA MAROON"

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails